16.09. 

Schlagintweit
Groh
Meissner

 

Marina Schlagintweit - Elektronik

Jan Einar Groh - Schlagzeug/Elektronik

Vincent Meissner - Piano 

(english below)

Das elektroakustische Trio, bestehend aus Marina Schlagintweit, Jan Einar Groh und Vincent Meissner, verschmilzt Improvisation mit der Konstruktion und Dekonstruktion von kompositorischem Material. Ihr Schaffen bewegt sich im Spannungsfeld zwischen Klang und Klanglandschaften, wobei sie stets die Grenzen traditioneller Musikformen ausloten und überschreiten. Orientiert am klassischen Piano-Trio wird die Rolle des Kontrabass durch live Electronics substituiert und der akustische Jazz-Trio-Klang in einen postmodernen, plastisch-urbanen Sound transformiert. Mit einem einzigartigen Fokus auf Sound und die Interaktion der verschiedenen Instrumente schaffen sie atmosphärische und vielschichtige Klangwelten, die sowohl intuitiv als auch konzeptionell anspruchsvoll sind. Ihre Musik eröffnet eine akustische Reise, bei der die Hörer in das faszinierende Zusammenspiel von Elektronik, Perkussion und Klavier eintauchen können.

The electroacoustic trio, composed of Marina Schlagintweit, Jan Einar Groh, and Vincent Meissner, blends improvisation with the construction and deconstruction of compositional material. Their work exists in the tension between sound and soundscapes, constantly pushing and transcending the boundaries of traditional musical forms. While rooted in the classic piano trio format, the role of the double bass is substituted with live electronics, transforming the acoustic jazz trio sound into a postmodern, vividly urban sound. With a unique focus on sound and the interaction of various instruments, they create atmospheric and multi-layered sound worlds that are both intuitive and conceptually challenging. Their music offers an acoustic journey where listeners can immerse themselves in the fascinating interplay of electronics, percussion, and piano.

https://www.marinasibyll.de

https://janeinargroh.de

https://www.vincent-meissner.de

23.09. 

Olga Reznichenko Solo &

Knospen 
 

 

Olga Reznichenko - Keytar

(english below)

Seit geraumer Zeit vertieft sich die in Leipzig lebende Pianistin Olga Reznichenko in einen ganz besonderen elektronischen Hybriden der Tastenwelt und zwar das „Keytar“. Am 23.09. wird sie nun zum ersten Mal ein einzigartiges Solo-Set auf diesem Instrument darbieten. Es wird noisy, powerful und energiegeladen. Im Anschluss gibt es ein zweites Konzert/Set mit dem neu geformten Trio „Knospen“, welches den improvisatorischen Raum zwischen Streichern und live Elektronik erkundet. 

Zu Olga

In nie erschöpfender, sprudelnder Energie gibt sich die Jazzpianistin und Komponistin Olga Reznichenko dem Ausloten der Extreme hin. Sowohl der Impuls fast zerstörerisch auf ihr Instrument einzuspielen, als auch der Genuss der schönen, friedlichen Klänge finden in ihrem intuitiven Spiel ganz natürlichen Raum. Olga Reznichenko wird 1989 in Taganrog, Russland geboren, wo sie im Alter von acht Jahren ihre musikalische Ausbildung zur klassischen Pianistin beginnt. Nach mehreren Jahren intensiven Studierens erregt eines Tages die Jazzabteilung, welche unter dem gleichen Dach der Musikfachschule übt, lernt und lässig auf den Gängen hängt, ihre Aufmerksamkeit. Das Jazzfeuer ist entfacht und ihre Finger beginnen auf den Tasten neue Wege zu finden, um das Klavier zum klingen zu bringen. Reznichenko studierte seit 2012 bei den Professoren Richie Beirach und Michael Wollny und entscheidet sich, nach erfolgreich abgeschlossenen Bachelor of Music auch für den Master of Music in Leipzig zu bleiben. 2014 gewinnt Reznichenkos Quintett “Ylativ Algo” den GETXO Jazzwettbewerb in Spanien. Mit der Jazzsängerin Sophia Bicking gründet sie die Band “Sophia&Olga”. Nach ersten Auftritten bei u.a. dem X-Jazz 2014 und der Veröffentlichung des Debütalbums „Shells in Motion“ in 2017, gewinnt das Duo im gleichen Jahr den zweiten Platz bei den Sparda Jazz Awards der Jazz-Rally Düsseldorf. Sie ist Teil der Leipziger Contemporary Big Band “Spielvereinigung Sued” und spielt auf dem Debütalbum des Leipziger Schlagzeugers Maximilian Breu. 2022 erscheint das Debütalbum ihres Trios auf dem renommierten Label Traumton. Das Album schaffte es unter die 10 besten Jazzalben 2022, kuratiert vom BR- Klassik, sowie unter die Top 8 Jazzalben 2022 vom WDR. 2023 war das Trio für den Deutschen Jazzpreis nominiert in der Kategorie „Band des Jahres“. Juni 2023 erhielt Reznichenko das “Jutta Hipp Preis” in der Kategorie “Improvisation”.


About Olga

For some time now, the Leipzig-based pianist Olga Reznichenko has been exploring a very special electronic hybrid of the keyboard world—the "keytar." On September 23rd, she will perform a unique solo set on this instrument for the first time. It promises to be noisy, powerful, and full of energy. Following this, there will be a second concert/set with the newly formed trio "Knospen," which explores the improvisational space between strings and live electronics.

With never-ending, bubbling energy, jazz pianist and composer Olga Reznichenko delves into exploring extremes. The impulse to almost destructively play her instrument and the enjoyment of beautiful, peaceful sounds both find natural expression in her intuitive playing. Olga Reznichenko was born in Taganrog, Russia, in 1989, where she began her musical education as a classical pianist at the age of eight. After years of intensive study, the jazz department, practicing, learning, and casually hanging out under the same roof at the music college, caught her attention. The jazz fire was ignited, and her fingers began to find new ways to make the piano sing. Reznichenko studied with Professors Richie Beirach and Michael Wollny from 2012 and decided to stay in Leipzig for her Master of Music after successfully completing her Bachelor of Music. In 2014, Reznichenko's quintet "Ylativ Algo" won the GETXO Jazz Competition in Spain. Together with jazz singer Sophia Bicking, she founded the band "Sophia & Olga." After initial performances at events such as the X-Jazz in 2014 and the release of their debut album "Shells in Motion" in 2017, the duo won second place at the Sparda Jazz Awards of the Düsseldorf Jazz Rally in the same year. She is part of the Leipzig Contemporary Big Band "Spielvereinigung Sued" and played on the debut album of Leipzig drummer Maximilian Breu. In 2022, her trio's debut album was released on the renowned Traumton label. The album was among the top 10 jazz albums of 2022, curated by BR-Klassik, and ranked among the top 8 jazz albums of 2022 by WDR. In 2023, the trio was nominated for the German Jazz Prize in the "Band of the Year" category. In June 2023, Reznichenko received the "Jutta Hipp Prize" in the "Improvisation" category.  

 

YouTube

 

 

 

        KNOSPEN

 

 

Rabee Ismail – Geige

Lara Fleischer – Cello

Marina Schlagintweit – Elektronik

 

(english below)

 

Marina Schlagintweit, Rabee Ismail und Lara Fleischer haben sich Anfang des Jahres in Leipzig kennengelernt. Sie bewegen sich in ihrer frei improvisierten Musik in einem gemeinsamen Klangkörper aus Geige, Cello & Elektronik. Un-stetig entwickelnd, fragmentarisch, aneinander suchend. 

 

Marina Schlagintweit, Rabee Ismail, and Lara Fleischer met earlier this year in Leipzig. In their freely improvised music, they move within a shared sound body of violin, cello, and electronics—constantly evolving, fragmentary, seeking each other out.

 

Bandcamp

https://1drv.ms/f/s!AtlCm_GNVzfcgvJ_qqKJ2MSbBwnR1w?e=JkpjDr

30.09.
FILIP DINEV Trio »ROMANN«

 

Filip Dinev - Gitarre/Komposition

Peddy Fitzgerald - Kontrabass

Jan Zeimetz - Schlagzeug

(english below)

Der in Mazedonien geborene Gitarrist/Komponist Filip Dinev ist ein wahres Juwel in der europäischen Jazzszene. Die ohrwurmverdächtigen Melodien, der kontinuierliche, organische musikalische Fluss, Minimalismus und Virtuosität zur gleichen Zeit, zusammen mit Dinevs persönliche kompositorische Note ist ein wesentlicher Teil des Puzzles, warum seine Musik in der zeitgenössischen Jazzszene herausragt. Man kann die Leidenschaft für Balkanmusik, klassischen Kontrapunkt und Jazz mit einer starken Präsenz des Blues in jeder Komposition hören. Wie in einem "Roman" erzählt sein Trio gerne Geschichten, tanzt um die Melodien herum und hat keine Angst, im gegenwärtigen Moment zu fliegen.

Dinev performte seine Musik bereits international in Städten wie Paris, Budapest, Berlin, Hamburg, Leipzig, Tallinn, Skopje.

 

Macedonian-born guitarist/composer Filip Dinev is a true gem in the European jazz scene. His catchy melodies, continuous organic musical flow, minimalism, and virtuosity at the same time, combined with Dinev's personal compositional touch, are essential pieces of the puzzle as to why his music stands out in the contemporary jazz scene. Passion for Balkan music, classical counterpoint, and jazz, with a strong presence of blues, can be heard in every composition. Like in a "novel," his trio loves to tell stories, dance around the melodies, and is not afraid to soar in the present moment.

Dinev has performed his music internationally in cities such as Paris, Budapest, Berlin, Hamburg, Leipzig, Tallinn, and Skopje.

07.10. SEKUNDEN

 

Franka Bayertz - Keyboard

Philipp Martin - E-Bass

Philipp Scholz - Schlagzeug

(english below)

Philipp Martin spielt gemeinsam mit Franka Bayertz und Philipp Scholz das, was im Sommer 2023 zu Papier kam. Die Aufgabe lautete: Schreibe jeden Morgen ein neues Stück. Klingende Tagesnotizen. Die kontrastierende und etwas eklektische Wirkung der Kompositionen untereinander wird durch die Unvoreingenommenheit aufgehoben, mit welcher die Musiker:innen an die Musik herantreten. Unbeeindruckt spielen sie entlang der eingeschriebenen Stimmungen, entfernen sich schrittweise, verlängern, verkürzen oder verbinden sie nach Belieben. Es wird den musikalischen Vorlieben nachgegangen, assoziiert und adaptiert - munter der Angst vor dem Klischee entgegen. Auch wenn die Konstellation noch ein jung ist, so spielt es sich vertraut. Franka Bayertz (Keyboards) und Philipp Scholz (Drums) - beide überaus umtriebig inner- und außerhalb der deutschen Jazzszene - spielten bereits in der Leipziger Konzertreihe Reihe 2 miteinander, außerdem sind sie beide Mitstreiter:innen Philipp Martins (Bass, Komposition.) in den Projekten Glotze und Hypochondrische Ängste. Die Stücke, welche an diesem Abend zu hören sein werden, tragen als Titel einfach nur ein Datum. Gut möglich, dass sich weitere hinzugesellen oder die Ereignisse eines Konzertabends selber Ausdruck in einer Komposition finden werden.

 

Philipp Martin, together with Franka Bayertz and Philipp Scholz, plays what was put to paper in the summer of 2023. The task was: Write a new piece every morning. Sounding daily notes. The contrasting and somewhat eclectic effect of the compositions among themselves is offset by the open-mindedness with which the musicians approach the music. Unimpressed, they play along with the inscribed moods, gradually diverge, extend, shorten, or connect them as they please. They pursue musical preferences, associate, and adapt—cheerfully confronting the fear of clichés. Although the ensemble is still young, it plays with familiarity. Franka Bayertz (keyboards) and Philipp Scholz (drums)—both highly active within and outside the German jazz scene—have already played together in the Leipzig concert series Reihe 2 and are also fellow musicians of Philipp Martin (bass, composition) in the projects Glotze and Hypochondrische Ängste. The pieces to be heard this evening are simply titled by their dates. It's quite possible that more will be added, or that the events of a concert evening will find expression in a composition.

Soundcloud

14.10. 
> Running Nose <

 

Tara Sarter - Saxofon

Buchuan Zheng - Gitarre/Komposition

Felix Neumann - Drumset/Percussion

(english below)

Post Avantgarde Jazz – so bezeichnen die drei Musiker*innen Ihre Musik. Das Trio  ergründet Höhen und Tiefen ganz ohne Bass, dabei verschwimmt die Hintergründigkeit der Musiker*innen in Bejing, Yamoussoukro und der Oberlausitz in einem atemberaubenden Strudel der aktuellen improviserten Musik. Für den Gitarristen Buchuan Zheng war die Besetzung seines Trios ganz klar. Zu der Saxophonistin Tara Sarter und dem Schagzeuger Felix Neumann hat er eine ganz besondere Verbindung gespürt. In Ihrer gemeinsamen Arbeitsweise entsteht eine herausfordernde Musik, die unvorhersehbar bleibt. Die drei Musiker*innen empfinden die Kompositionen Zhengs als Spielwiese des Experimentierens und haben in Ihrer Jugendlichkeit eine schon fast altersweise Offenheit jedes Konzert neu und anders zu gestalten. Die akademisch anmutenden Kompositionsstukturen werden von dem Trio mit einer Punk Attitüde performt. Dieses Zusammenspiel ist frisch locker und als Bandsound stark und überzeugend

Post Avantgarde Jazz—that's how the three musicians describe their music. The trio explores highs and lows without a bass, with the backgrounds of the musicians from Beijing, Yamoussoukro, and the Upper Lusatia blending in a breathtaking whirlpool of current improvised music. For guitarist Buchuan Zheng, the lineup of his trio was clear. He felt a special connection with saxophonist Tara Sarter and drummer Felix Neumann. In their collaborative work, challenging music emerges that remains unpredictable. The three musicians experience Zheng's compositions as a playground for experimentation and, with their youthful exuberance, bring an almost aged wisdom to creating each concert anew and differently. The academically-structured compositions are performed by the trio with a punk attitude. This interplay is fresh, loose, and convincing as a strong band sound.

21.10. 

Henkelhausen
Stadtfeld 
Meissner 

Felix Henkelhausen - Kontrabass

Maximilian Stadtfeld - Schlagzeug

Vincent Meissner - Piano 

(english below)

Wir laden euch ganz herzlich ein, um in die musikalische Reise des neu gegründeten Trios Henkelhausen / Stadtfeld / Meissner einzutauchen.  Ansässig in Leipzig und Berlin, widmet sich die Band intensiv den Werken von Komponistinnen und Improvisatorinnen wie Marilyn Crispell, Andrew Hill, Gerri Allen und Julius Hemphill und präsentiert zugleich ihre eigenen Kompositionen.

Das Ensemble konzentriert sich darauf, die Räume zwischen freier Improvisation, abstrakten Formen und komplexen Klanglandschaften zu erforschen und so ein fesselndes Hörerlebnis zu schaffen. Kommt zum Konzi und genießt einen Abend, an dem Musik Grenzen überschreitet und ihr die Synthese von Tradition und Innovation erleben könnt.

We invite you to Montagsjazz on the 21st of October to immerse yourself in the musical journey crafted by the newly founded trio of Felix Henkelhausen, Max Stadtfeld, and Vincent Meissner. Based in Leipzig and Berlin, the band delves deeply into the works of composers and improvisers such as Marilyn Crispell, Andrew Hill, Gerri Allen, and Julius Hemphill, while also presenting their original compositions.

This ensemble focuses on exploring the spaces between free improvisation, abstract forms, and intricate soundscapes, creating a compelling auditory experience. Join us for an evening where music transcends boundaries, inviting you to witness the synthesis of tradition and innovation.

 

https://www.felix.henkelhausen.net

https://maxstadtfeld.com

https://www.vincent-meissner.de

28.10. FAT MANNERS / King Father Baboon

FAT MANNERS

Max Löbner - Gitarre

Thomas Tito - Bartiongitarre/Gesang

Linus Bahr - Drums

(english below)

 

FAT MANNERS nehmen uns auf ihrem Debütalbum auf eine  Klangreise mit, die sich durch dystopische Landschaften in die Außenposten der menschlichen Zivilisation schlängelt. Thomas Tito (Baritongitarre & Vocals), Linus Bahr (Drums) und Max Löbner (E-Gitarre) schildern mit ihrer Musik skurrile Geschichten aus einer entfernt erscheinenden Welt, die jedoch in ihrer poetischen Vortragsweise auch immer Bekanntes assoziieren lässt. Ähnlich verhält es sich soundtechnisch. Die drei ausgebildeten Jazzmusiker schöpfen musikalisch aus einer breiten Palette von Inspirationen, die von HipHop über Jazz und Grunge bis zum Metal reichen. Daraus ergibt sich ein ganz eigenes Klangbild, welches mit kontrollierten Ausbrüchen, stetig brodelnder Unruhe und harmonischen Ruhephasen spielt. Eine spannende Melange unterschiedlicher Stile verwoben zu einer hörenswerten und neuartigen musikalischen Aussage, die 2024 wieder live zu hören sein wird.

FAT MANNERS take us on a sonic journey on their debut album, winding through dystopian landscapes to the outposts of human civilization. Thomas Tito (baritone guitar & vocals), Linus Bahr (drums), and Max Löbner (electric guitar) depict with their music bizarre stories from a seemingly distant world, yet their poetic delivery also evokes familiar associations. The same goes for the sound. The three trained jazz musicians draw from a wide range of inspirations, from hip-hop to jazz, grunge, and metal. The result is a unique soundscape that plays with controlled outbursts, constantly simmering unrest, and harmonious calm phases. A fascinating blend of different styles, woven into a listenable and innovative musical statement that will be heard live again in 2024.

https://fatmanners.bandcamp.com/album/payments

https://www.youtube.com/watch?v=qZX3NDai6DQ

https://www.youtube.com/watch?v=dCAD3nIL1dA

https://www.instagram.com/fatmanners

 

Kin Father Baboon

Kris - Gitarre, Gesang, Rhodes

Max - Gitarre

Tobias - Bass

Jonas - Drums, Gesang

(english below)

Ölet euer Nackengelenk, schmeißet euch in feinsten Zwirn, der königliche Pavian lädt zum Ohrenschmaus. Mit Blues Rock geschmückte Riffs, psychedelischen Sphären und mitreisenden Melodien aus raffinierten Texten, bewegen sich die vier Baboons geschickt in der vollen Bandbreite der möglichen Dynamikrange.
 Von „Vintage“ bis „noch nie gehört“ verweben sich euphorisch düstere Gemütszustände die seinesgleichen suchen.

Oil your neck joints, don your finest attire, the royal baboon invites you to an aural feast. With blues-rock-tinged riffs, psychedelic spheres, and catchy melodies with refined lyrics, the four baboons skillfully navigate the full range of dynamic possibilities. From "vintage" to "never heard before," they weave euphorically dark moods that are hard to match.

 

https://kingfatherbaboon.bandcamp.com/album/planting-gallows

https://www.youtube.com/watch?v=C2H5qVB-fMw

https://www.instagram.com/king_father_baboon/?hl=de

Foto: Karine Bravo @karinebrava

4.11. 

Svetlana
Marinchenko 
Trio 

Svetlana Marinchenko - Piano

Matthias Ruppnig - Schlagzeug 

Francesco Beccaro - Kontrabass

(english below)

SVM3 ist ein Trio der Pianistin und Keyboarderin Svetlana Marinchenko und ist eine Verschmelzung von Stilen und verschiedenen musikalischen Strömungen, die sich unter dem Begriff "Modern Jazz" zusammenfassen lassen: Die Dramatik Rachmaninovs mit der Verträumtheit Debussys, elektronische Effekte, Groove und rockige Energie, die sich zu einer besonderen musikalischen Sprache verbinden, die die Pianistin zu entdecken und zu entwickeln wusste.

Svetlana Marinchenko ist eine Jazzpianistin aus Moskau mit Ukrainischen Wurzeln und studierte in St. Petersburg bei dem berühmten Pianisten und Lehrer Andrei Kondakov. Nach Erfolgen in Russland, wie der Teilnahme an der Fernsehsendung Big Jazz, der Teilnahme an internationalen Festivals (Rajation Jazz Festival, Finnland; Close Encounters, Finnland; Jazz in Groningen, Niederlande), der Aufnahme ihres ersten Albums Present Simple mit einigen der prominentesten Vertreter der russischen Jazzszene (Anton Davidyants, Peter Ivshin), der Teilnahme an der Fernsehsendung "Observer", zieht sie 2016 auch zum Studium nach Deutschland, München. Im selben Jahr gewinnt er den ersten Preis beim Steinway-Solo-Pianistenwettbewerb und wird für 1,5 Jahre das Gesicht des Unternehmens. Seit 4 Jahren erkundet Svetlana mit ihrem Trio aktiv die deutsche Jazzszene, spielte in verschiedenen Clubs und auf Festivals, gewann den Kurt Maas Jazz Award und ein Praktikum in Berklee (Boston), sowie den zweiten Platz beim internationalen Pianistenwettbewerb in Langnau (Schweiz) unter der Schirmherrschaft von Aaron Goldberg (New York). Im Jahr 2021 erhält Marinchenko ein Stipendium für den Jazz Campus Mainz, das ihr die Möglichkeit gibt, mit Musikern wie Ben Wendel, Lionel Loueke, Jeff Ballard, Larry Grenadier und anderen zu arbeiten…

Laut Kritikern verbindet Svetlana in ihrem Spiel Elemente der russischen Klassik und Romantik mit einem rhythmischen Druck des Jazz. Ihr Spiel zeichnet sich durch hohe Energie, Virtuosität und totale Hingabe in Verbindung mit Liedhafter Melodik aus. 

 

SVM3 is a trio led by pianist and keyboardist Svetlana Marinchenko and represents a fusion of styles and various musical streams that can be categorized under "Modern Jazz": The drama of Rachmaninoff combined with the dreaminess of Debussy, electronic effects, groove, and rock energy, all merging into a unique musical language that the pianist has skillfully discovered and developed. 

Svetlana Marinchenko is a jazz pianist from Moscow with Ukrainian roots, who studied in St. Petersburg under the renowned pianist and teacher Andrei Kondakov. After achieving success in Russia, including participation in the television show "Big Jazz," appearances at international festivals (Rajation Jazz Festival in Finland; Close Encounters, Finland; Jazz in Groningen, Netherlands), and recording her first album "Present Simple" with some of the most prominent representatives of the Russian jazz scene (Anton Davidyants, Peter Ivshin), she moved to Germany in 2016 to study in Munich. That same year, she won first prize in the Steinway Solo Pianist Competition and became the face of the company for 1.5 years. For four years, Svetlana has been actively exploring the German jazz scene with her trio, performing in various clubs and festivals, winning the Kurt Maas Jazz Award and an internship at Berklee (Boston), as well as securing second place in the international pianist competition in Langnau (Switzerland) under the patronage of Aaron Goldberg (New York). In 2021, Marinchenko received a scholarship for the Jazz Campus Mainz, which allowed her to work with musicians such as Ben Wendel, Lionel Loueke, Jeff Ballard, Larry Grenadier, and others. According to critics, Svetlana’s playing combines elements of Russian classical and romanticism with the rhythmic drive of jazz. Her performance is characterized by high energy, virtuosity, and total dedication, paired with lyrical melodicism.

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11.11. 
Kunz  
Lucaciu  
Fischer

Christopher Kunz – Tenor- und Sopransax
 

Simon Lucaciu – Piano und Synthesizer
 

Florian Fischer – Schlagzeug

(english below)

Der Tenor- und Sopransaxophonist Christopher Kunz führt die Duos mit dem Schlagzeuger Florian Fischer einerseits und dem Pianisten Simon Lucaciu andererseits zusammen und formiert ein Trio, das freie Improvisation mit energetischen, repetitiven Rock-Mustern vereint. Mal klingt die Musik des Trios traumwandlerisch wie ein imaginärer Soundtrack, mal tauchen aus dem Nebel unverhofft Motive auf, die ebenso schnell wieder verschwinden. Für einen längeren Moment entsteht ein Sog, der an bordunartige Musik erinnert; für einen anderen Augenblick entfaltet sich eine Vielzahl von Klängen und Texturen, die unter fortwährender Veränderung eine cineastische Dramaturgie beschreiben.

 

Tenor and soprano saxophonist Christopher Kunz brings together his duos with drummer Florian Fischer and pianist Simon Lucaciu to form a trio that merges free improvisation with energetic, repetitive rock patterns. At times, the trio's music sounds dreamlike, as if it were an imaginary soundtrack; at other times, motifs unexpectedly emerge from the fog, only to vanish just as quickly. For a longer moment, a pull reminiscent of drone-like music is created; in another instant, a multitude of sounds and textures unfold, continuously evolving to describe a cinematic dramaturgy.


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18.11.
Kunz 
Trunk 
Obleser 
Mück

Christopher Kunz -Tenor

Alma Trunk - Trombone 

Jakob Obleser - Double bass 

Anton Mück - Drums

(english below)

Alma Trunk an der Posaune ist in Leipzigs Jazzszene als gefragte Mitmusikerin nicht mehr wegzudenken. In zahlreichen Projekten am Start, präsentiert sie nun ein eigens für den 18.11. zusammengestelltes Quartet bestehend aus Posaune, Saxophon, Kontrabass und Schlagzeug. Diese Besetzung um Alma, Christopher Kunz, Jakob Obleser und Anton Mück setzt sich mit eigenen Kompositionen auseinander, die sich als zeitgenössische improvisierte Musik bezeichnen lassen und zu Teilen von der Black American Music aus den 60er Jahren inspiriert sind. 

Alma Trunk on trombone is an indispensable figure in Leipzig's jazz scene as a sought-after collaborator. Active in numerous projects, she now presents a quartet specially assembled for November 18th, featuring trombone, saxophone, double bass, and drums. This ensemble, consisting of Alma, Christopher Kunz, Jakob Obleser, and Anton Mück, focuses on original compositions that can be described as contemporary improvised music, partly inspired by Black American Music from the 1960s.

 

Links oben : Victoria Fielon Rechts oben : Dovile SemokasLinks unten : Jonathan Kamzelak

25.11. 
TITANOBOA

Jan Zeimetz - Schlagzeug

Vincent Meissner - Klavier

Lucas Kolbe - Kontrabass

(english below)

Die TITANOBOA ist eine ultimative Piano-Band. Eine Vereinigung bemerkenswert begabter Musiker mit klarer Vision und einer Weigerung, sich an Konventionen anzupassen. In den letzten Jahren haben Sie mit Leidenschaft und Abenteuergeist gespielt, ihre eigenen Regeln aufgestellt und dies mit einem kühnen Sinn für Absicht und Erfindungsgabe getan. Neben einem umfangreichen Repertoire and eigenen Kompositionen widmen sich TITANOBOA außerdem Adaptionen zeitgenössischer Popmusik von Björk oder Radiohead bis hin zu Werken Ligetis, Paul Motions oder Thelonius Monk. Das Trio strebt nach unermüdlicher Kreativität und Exzellenz so dass die einzelnen Musiker ZuschauerInnen bei weltweiten Auftritten mit ihrem Flair begeistert konnten. 

 

TITANOBOA is the ultimate piano band—a union of remarkably talented musicians with a clear vision and a refusal to conform to conventions. In recent years, they have played with passion and a spirit of adventure, setting their own rules with a bold sense of purpose and inventiveness. Alongside an extensive repertoire of original compositions, TITANOBOA also tackles adaptations of contemporary pop music, ranging from Björk or Radiohead to the works of Ligeti, Paul Motian, or Thelonious Monk. The trio strives for relentless creativity and excellence, with each musician captivating audiences worldwide with their flair during performances.
 

2.12.

Justin Zitt’s 
FRIGO

Justin Zitt - piano, composition

Julian Grüneberg - Bass

Julius Steyer - Drums

(english below)

Irgendwo auf der Suche ist das Trio der drei Mannheimer. Finden tun sie dabei ihre eigene musikalische Sprache, welche ganz eigener Grammatik folgt. Trotz Aneignung von avantgardistischem Vokabular aus Neuer Musik und zeitgenössischem Jazz verlieren sie nie den Sinn für Effekte, musikalische Bögen - und damit - Zugänglichkeit. Der ausgewogene Bandsound des akustischen Trios ist ebenso Bestandteil wie die Vielschichtigkeit Polyrhythmischer Strukturen und die Mehrdimensionalität stark erweiterter Harmonik, welche in den Eigenkompositionen erkundet werden. Aus der nebulösen Polyphonie der drei Individuen erwächst eine einzigartige Musik, deren Aussagen mit großer Intensität und Ernsthaftigkeit ausformuliert werden.

Justin Zitt (Preisträger Internationaler Pianowettbewerb Freiburg), Julian Grüneberg (Bass) und Julius Steyer (Schlagzeug) spielen mittlerweile bereits seit über drei Jahren zusammen und durften Einiges an Konzerterfahrung sammeln (z.B. Landesjazzfest BaWü,  Jazzfestival Freiburg). Im Frühjahr 2024 nahmen sie ihr Debüt-Album mit FRIGO auf.

 

Somewhere in the search, the trio of these three musicians from Mannheim finds their own musical language, which follows its own unique grammar. Despite adopting avant-garde vocabulary from contemporary music and jazz, they never lose their sense of effects, musical arcs, and thus, accessibility. The balanced band sound of this acoustic trio is as much a part of their identity as the complexity of polyrhythmic structures and the multidimensionality of highly extended harmonics, which are explored in their original compositions. From the nebulous polyphony of these three individuals emerges a unique music, whose statements are expressed with great intensity and seriousness.

Justin Zitt (winner of the International Piano Competition in Freiburg), Julian Grüneberg (bass), and Julius Steyer (drums) have been playing together for over three years and have gained significant concert experience (e.g., Landesjazzfest BaWü, Jazzfestival Freiburg). In the spring of 2024, they recorded their debut album with FRIGO.

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photo: Colin Zitt

9.12. 
Daniel Klein 
Sextett

Christopher Kunz - Saxophon 

Max Diller - Trompete

Volker Heuken - Vibraphon 

Johannes Bigge - Piano

Andris Meinig - Kontrabass

Daniel Klein - Schlagzeug & Komposition 

(english below)

Der Schlagzeuger Daniel Klein hat eine große Leidenschaft für zeitgenössische, nicht lineare Impovistation, oder besser gesagt: dem freien Spiel. Dem geht der gebürtige Frankfurter eifrig nach, wenn er mit dem Trio "Loom & Thread" vergnügt dem Sample basierten post-jazz frönt.

Als Gegenpol zur diesem "digital entgrenzten Trio" baut sich der gebürtige Frankfurter (a.M.) mit seinem Sextett nun einen Klangkörper der fast schon analog begrenzt daher kommt: Klarheit in Form und Klang. Aber auch das ist nur dazu da, um dagegen anzuspielen und sich zu distanzieren, nur um dann letztendlich dort doch wieder anzukommen.

Die Musik oszilliert also zwischen Form und Farbe, zwischen Außen und Innen, „Texture VS Gesture“ könnte es heißen- und das mit Hilfe von Bass, zwei Harmonie- und zwei Melodkeinstrumenten: Klavier, Vibraphon, Trompete und Saxophon.

Volumen hat die Besetzung also und vielleicht wir es ja sogar Sprachgewaltig, wenn die Band erzählt, berichtet, behauptet, anführt- sich dabei die ganze Zeit selbst zuhört und absorbiert, resoniert, diffundiert...

 

Drummer Daniel Klein has a great passion for contemporary, non-linear improvisation, or more precisely, for free play. The Frankfurt-born musician eagerly pursues this passion when he joyfully indulges in sample-based post-jazz with his trio "Loom & Thread."

As a counterbalance to this "digitally boundless trio," Klein is now building a nearly analog-limited sound body with his sextet: clarity in form and sound. But even this is only a starting point to push against and distance from, only to ultimately return to it.

The music thus oscillates between form and color, between exterior and interior—"Texture VS Gesture" might be a fitting title—with the help of bass, two harmony instruments, and two melodic instruments: piano, vibraphone, trumpet, and saxophone. The ensemble, therefore, has volume, and perhaps it will even become eloquent as the band tells stories, reports, asserts, leads—listening to themselves all the while, absorbing, resonating, diffusing...

Instagram.com/dankdrums

www.danielklein.org/ 

16.12.

Nakayama
Ruppnig
Heigenhuber 

Robbi Nakayama - Klavier

Mathias Ruppnig - Schlagzeug 

Lorenz Heigenhuber - Kontrabass

(english below)

 

In Anlehnung an die Tradition amerikanischer Jazzklaviertrios wie die von Paul Bley und Geri Allen sowie jüngeren Generationen wie Gerald Clayton und Aaron Parks, bewegen sich Robbi Nakayama, Lorenz Heigenhuber und Mathias Ruppnig auf ihre Weise zwischen Jazzstandards und eigenen Kompositionen. Dabei bleibt die Musik immer verspielt und zugänglich, was durch das harmonische Zusammenspiel der Musiker und ihre ausgeprägte Kommunikation entsteht. 

 

Inspired by the tradition of American jazz piano trios like those of Paul Bley and Geri Allen, as well as younger generations such as Gerald Clayton and Aaron Parks, Robbi Nakayama, Lorenz Heigenhuber, and Mathias Ruppnig explore jazz standards and original compositions in their own way. Their music remains playful and accessible, a result of the harmonious interplay between the musicians and their strong communication.

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